Matlamat utama pendidikan Malaysia
adalah berpaksikan kepada Falsafah Pendidikan Negara (FPN). Aspek-aspek yang
mendukung matlamat pendidikan di dala FPN ialah seperti berikut :
“Pelajaran di
Malaysia ialah satu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang
dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan
kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk
melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan,
berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga masyarakat
dan negara.”
Aspek
utama yang perlu diutamakan dalam Falsafah Pendidikan Negara ialah perkembangan
individu yang bersepadu dan menyeluruh dari segi jasmani,emosi,rohani,interlek
dan sosial. Tidak dinafikan disini tanggungjawab seorang guru bukan hanya
sebagai pengajar malahan ianya perlu mencakupi setiap aspek membentukan
generasi masa depan yang berilmu dan berakhlak untuk pembangunan bangsa dan
negara.
Bagi
merealisasikan Falsafah Pendidkan Negara, para guru perlu sedar bahawa mereka
sebenarnya memikul satu tanggungjawab yang besar. Guru bukan saya perlu
mempertingkatkan profesionalisma mereka malahan guru juga perlu peka dengan
perubahan-perubahan yang melanda dalam dunia pendidikan masa kini. Pada amnya,
guru-guru perlu berkemahiran dan pakar dalam semua aspek dan bidang. Guru-guru
bukan sahaja memperkembangankan kemahiran dengan ilmu pengetahuan sahaja
malahan juga mencakupi disiplin, sikap dan tingkah laku untuk menjaga nama
profesion perguruan itu sendiri.
Mengikut
senarai yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) sehingga 30
Jun 2008 seramai 118,380 guru lelaki yang berkhidmat di sekolah rendah dan
menengah manakala seramai 251,548 orang guru perempuan yang berkhidmat di
sekolah rendah dan menengah di seluruh negara. Tahun demi tahun terdapat
peningkatan jumlah guru di seluruh negara, oleh yang demikian Kementerian
Pelajaran sejak dari dahulu lagi berusaha memartabat profesion perguruan ini
supaya menjadi satu profesion yang profesional. Laporan Suruhanjaya Diraja
Mengenai Perkhidmatan Perguruan Malaysia Barat (Laporan Aziz, 1971),
mencadangkan supaya diadakan Etika Profesion Perguruan bagi pembentukan
tatasusila guru. Etika perguruan ini akan
menjadi satu panduan kepada guru dalam melaksanakan tugasan seharian
sebagai guru.
Keberkesaan
Etika Profesion Perguruan adalah berkait rapat dengan usaha gigih guru-guru
dalam memartabatkan profesion perguruan itu sendiri. Ini dapat dibuktikan
dengan pendekatan yang digunakan oleh guru didalam kelas membantu mempengaruhi
tingkah laku, tahap penerimaan dan kefahaman pelajar. Mutu pengajaran yang
berkesan dengan personaliti guru yang jitu sedikit sebanyak mempengaruhi iklim
tingkah laku pelajar.
No comments:
Post a Comment