MISI
MELESTARIKAN
SISTEM PENDIDIKAN YANG BERKUALITI UNTUK MEMBANGUNKAN POTENSI INDIVIDU BAGI
MEMENUHI ASPIRASI NEGARA
VISI
PENDIDIKAN
BERKUALITI INSAN TERDIDIK NEGARA SEJAHTERA
MATLAMAT
SMK
TINGGI BATU PAHAT BERHASRAT MELAHIRKAN INSAN BERILMU, BERKETRAMPILAN,
BERAKHLAK MULIA , BERWAWASAN, BERDAYA SAING DAN BERDAYA TAHAN TINGGI
DALAM MENANGANI TUNTUTAN-TUNTUTAN KE ARAH PENCAPAIAN WAWASAN 2020 SEJAJAR
DENGAN KEHENDAK FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN DAN BERLANDASKAN RUKUN NEGARA.
OBJEKTIF
* KEUNGGULAN AKADEMIK, KOKURIKULUM
DAN
SAHSIAH PELAJAR.
* PENGUKUHAN KETRAMPILAN
KEPIMPINAN.
* SUASANA SEKOLAH YANG KONDUSIF DAN
SELAMAT.
* PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN YANG
CEKAP
DAN BERKESAN.
* PERHUBUNGAN SEKOLAH-RUMAH-KOMUNITI
YANG
BAIK DAN MESRA.
MOTO
NUNC AUT NUNQUAM
NOW OR NEVER
KINI ATAU KECEWA
FALSAFAH
KESEMPURNAAN
PENDIDIKAN KEARAH SAKSIAH YANG MANTAP DAN MATANG
LATAR BELAKANG SEKOLAH
Sekolah
Tinggi Batu Pahat telah bermula pada tahun 1914. Pada waktu itu, sekolah
tersebut adalah sebuah sekolah yang merupakan sekolah Inggeris pertama di
negeri Johor yang telah didirikan dengan nama Government English School (GES)
di kaki Bukit Bendera, yang kini menjadi tapak bangunan Jabatan Kerja Raya
(JKR) dan gelanggang tenis di Jalan Pejabat, Batu Pahat. Bangunan sekolah itu
hanyalah merupakan sebuah pondok papan yang berbumbungkan atap.
Jumlah
muridnya adalah antara 40 sehingga 50 orang sahaja. Pelajar-pelajar ini
mendapat pendidikan sekolah rendah sahaja. Tenaga pengajarnya terdiri daripada
empat orang guru, termasuklah Encik Samarasingam, Encik A. Auctland, Encik
Alwee Jaffar. Guru besar sekolah itu pula ialah Encik Tom Newman. Beliau
kemudiannya digantikan oleh Encik J. B. Hobday dan Encik L. C. Stevenson dalam
tahun-tahun yang berikutnya.
Sebilangan
pelajar ini memulakan persekolahan mereka hanya apabila mencapai umur 14 atau
15 tahun, kerana had minimum umur untuk bersekolah pada ketika itu masih belum
ditetapkan lagi. Justeru itu pelajar-pelajarnya mempunyai umur yang
berbeza-beza juga, walaupun dalam kelas yang sama. Persekolahan pada waktu itu
belum diwajibkan lagi oleh pemerintah Inggeris, mengakibatkan kadar ponteng
sekolah yang sangat tinggi. Keadaan begini telah memaksa guru besar pada masa
itu menghabiskan sebahagian besar daripada masanya di sekolah menangkap
pelajar-pelajar yang cuba ponteng sekolah. Pelajaran juga terjejas akibat
masalah ini. Namun, tiada penyelesaian ditemui pada masa itu dan masalah ini
terus berleluasa.
Pada
tahun 1916 sebuah bangunan sekolah sementara telah dibina di Simpang Rantai,
iaitu di tempat yang kini menjadi tapak kediaman (barracks) anggota keluarga
polis Batu Pahat. Beberapa tahun kemudian Tuan Syed Abdul Rahman al-Kudcy telah
menggantikan Encik L. C. Stevenson sebagai guru besar sekolah tersebut.
Bilangan pelajar sekolah itu sudah meningkat sehingga 200 orang pada masa
beliau menduduki jawatan barunya itu. Justeru itu, sebuah bangunan baru yang
lebih besar dan kukuh telah dibina pada tahun 1918 dengan perbelanjaan $ 60
000.
No comments:
Post a Comment